Monday, October 27, 2014

Ciri-Ciri Pemimpin Yang Baik





Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua !!!

Saya tulis tajuk kat atas macam tu sebab pagi tadi saya kena jadi ketua kumpulan untuk mencantikkan kawasan sekolah (bangga seketika) untuk mendapatkan Band 6 Geografi. So,untuk menjadi pemimpin yang baik, molek, cool, dan yang seangkatan dengannya ialah:

  • Kena la ade ilmu. Kalau takde ilmu, macam mane kita nak ajar orang yang tak reti buat kerja tu kalau kita sendiri pon tak tau.Ye idok?


  • Kena ade kesungguhan jugak, Kita kalau nak buat kerja tu kena dengan sepenuh jiwa dan raga dan bakul dan macam-macam lagi la. Kalau buat kerja macam tu, baru rasa puas hati dengan ape yang kita buat.


  • Nak jadi pemimpin kena boleh berkomunikasi dengan baik. Kita kena rapat dengan anak buah kita baru senang nak buat kerja dan boleh siapkannya dalam masa yang singkat.Tapi yang ni saya takde la sangat sebab saya jenis kurang bercakap dengan orang baru kenal.


  • Yang terakhir kena ada keberanian dalam melakukan tugas.Pemimpin sanggup menerima apa-apa risiko yang bakal berlaku kepada kumpulan dia.
Kalau ade ciri-ciri di atas, In Shaa Allah boleh menjadi pemimpin yang baik, berkaliber dan macam-macam sifat yang positif. Harap saya pon boleh menjadi pemimpin yang ade sifat-sifat yang dinyatakan.Ahakkss !!

Okey,itu saja untuk entri kali ni. Hidup kena sentiasa gembira dan 'senyum! Tak perlu kata apa-apa'. Hihihi . Assalamualaikum dan bye!!!

2 comments:

  1. Saper lantik ko jadi leader? Aku sebagai ahli dlm group tu x setujuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. lantaklah cikgu yang dah tetapkan, mane boleh ubah :p

      Delete

INI BLOG AMIR PUNYA